Khamis, 9 Jun 2011

kronologi baby Ariq Rizqi dilahirkan..

Bila boss xder kt ofis mulalah aku mcm nak wat nie. Bila bosan punyer bosan aku pun bukaklah blog aku yang telah bersarang nie.. sajer jer nk wat entry pasal bby baru aku.. so inilah citernyer..

03.03.2011

Aku g check up cam biasa kat Hospital Putrajaya sebab aku ada kencing manis masa mengandung..tengah2 check up doktor yang cek aku kata kite akan jumper seminggu lagi kalau tak bersalin lagi.. aku dah 38 minggu dah.. so bila2 jer aku leh bersalin kan.. tiba-tiba lak dia tanya ngan doktor pakar..so doktor pakar cadangkan aku masuk wad arini juga sbb aku ada kencing manis..bila buat BSP mesti ada yang tinggi dan bbby pun dah matang dah...Doktor pakar suruh aku induce.. untuk biarkan rasa sakit bersalin..(dup..dap..dup..dap.. aku bila dia suh masuk wad. Ape lagi doc wat VE kt aku..tp masih lagi blum bukak jalan...(Aduhh..sakitnya...)Pas 2 aku g daftar wad jap..wad penuh diorang suh balik dulu nanti diorang akan call...Ape lagi aku pun call abg suh datang amik n balik umah jap amik barang2 tuk masuk wad.. Lepas dah balik rumah kitorang makan nasik (aku mmg xder selera dah..sbb takut)pas2 terus balik putrajaya balik tuk settlekan ape2 yg patut kt ofis sebelum aku bercuti panjang...Ngam2 pas aku settlekan kerja kt ofis..Hospital call kate bilik dah ada ..so boleh masuk wad dah.. Sampai kt spital aku daftar masuk wad n terus jer naik wad.. dapatlak duduk 2 bilik sorang...aku sorang2 lak duduk lagilah seram.. sib baik abg temankan sampai habis waktu melawat..Sian lak kat Arissa kt Taska.. Aku mintak tlg pojie ngan liza tlg amik Arissa bwak g Spital..Pas2 ayah dia bawak balik semenyih..tinggallah aku sorang2 kt wad ngan perasaan berdebar2...

04.03.2011

Tepat kul 6.30 pg doc suh pg bilik blakang..tuk wat ve ngan masuk ubat..(sakit lagi)...bila dah masuk ubat lebih kurang pukul 10 pg baru aku rasa sakit yg amat2 sangat..x dpt bayangkanlah...sampailah tgh..cek Ve lagi baru bukak 1 cm.. sampai ptg pun cek Ve masih 1 cm...aduhh...sakitnya...sakit wat ve lagi... yang aku x tahan bila doc lelaki yang wat ve..lglah sakit...tgn diorang dahlah besar..doc pompuan ok lagi...sampailah ke mlm masih lg belum bukak jalan still 1 cm...so next day akan masuk lagi 1 ubat untuk induce...huhuhu..(sib baik abg temankan sampai mlm)sian kt abg..tido pun x tentu hala lagi..merata2...

05.03.2011

Pagi2 cam biasa jam 7.00 lak aku kena msk ubat... x rasa sakit mungkin lambat skit kot..dah kul 11 baru rasa sakit...tapi x teruk cam smlm...doc wat ve lagi.. masih 1cm..doc cakap jalan masih jauh..(yerlah bby xnak kuar lagi..)tapi aku dah sakit2 hyper dah..sampai dapat oksigenlah...rasa nk terberakcam biasa jer..last skali akuk cakp ngan doc kalau tghari nie x bukak jalan jugak aku nk operate jer...xnak masuk2 ubat2 lagi... sakit wat ve jer... so doc cakap oklah..sign surat..then tggu jer..bila nk kena operate.. lebih kurang pkl 1 nurse suh tkar baju kate nk operate..masa tu abg baru jer balik jap..terus aku msg kate nk kena operate dah...cept datg kt bilik operation... Tgh nurse tolak nk masuk bilik operation aku ingt abg x smpai lg..tiba2 aku rasa ada tangan kt kepala aku (Tgn abg rupanya) lega rasanya..yerlah manalah tau kan..kalau2 terjadi aper2 masa kt dalam tue..aku berdoa jer..smoga selamat semuanya... Bila dah start nk cucuk epidural...aku dah seram sejuk dah..sbb bilik tue sejuk sgt2 rupanya..bila dah cucuk epidural..doc tanya kaki rasa kebas tak? aku cakap kebas..tp saya masih boleh rasa lg nie...(huhuhu takut..) Doc cakap xper saya tau....bila dah kebas semuanya bermulalah potong memotong dijalankan....tiba2 doc ckp puan..selawat puan..mengucap puan..bby susah nk kuar..aahh sudah..rasa cam nk mati pun ada gak..pas2 doc suh amik forceps plak...Alhamdulillah akhirnya aku dengar suara bby menangis aku tau itu bby aku..menitis air mata aku bila doc tunjukkan bby kt aku..suh cium...bby boy..aku menangis gembira bersyukur padamu Ya Allah...

Nama baby baru aku Ariq Rizqi bin Mohd Azhar dilahirkan di Hospital Putrajaya pada 05.03.2011 (bersamaan dengan tarikh lahir arwah mak aku)pada jam 3.45 ptg.. Berat Ariq 3.68kg. Tapi aku bersalin secara operation..sama ngan kakak dia Arissa..xperlah dah cuba dah nak normal tapi x berjaya gak..janji semuanya dah selamat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan